Ny elev hos oss?

Første skoledag er mandag 21. august. 

Vi på Hustadvika vgs. gjør alt klar til å ta imot både spente, nye elever, men også dere som allerede er kjent på skolen.Dette skoleåret vil vi også ha elevmentorer (elever fra VG2 eller 3) på plass som vil ta seg spesielt av dere nye for å gjøre overgangen til ny skole så smidig og trygg som mulig. 

 

Nedenfor finner du nyttig informasjon i forbindelse med skolestarten. (se spesielt "oppmøte første skoledag")

Svarfrister: 

Frist for å svare på tilbud om plass og-/eller  ventelisteplass til 1.gangs inntak er 17. juli. Svar på plass og-/eller ventelisteplass til 2. gangs inntak kommer ca 3. august. Frist for å svar på dette tilbudet er 7. august. 

Dersom du ikke svarer innen fristen, vil du miste tilbud om plass og-/eller ventelisteplass. 

  

Etter du har takket JA til skoleplass via VIGO har du tilgang til flere nettsider: 

 

VG1 Naturbruk (NA) og VG 1 Teknologi- og industrifag (TIF) møter til opprop i kantina kl 08:10. Deretter tar kontaktlærer over. 

Alle elever som har fått inntak på VG1 Studiespesialisering, VG1 Helse- og oppvekstfag og VG1 Restaurant- og matfag, VG1 YSK og Språkklassen møter til opprop i Auditoriet 08:10. Deretter tar kontaktlærer over. 

Alle elever som har fått inntak ved VG2, VG3 møter kontaktlærer direkte på klasserommet 08:10.   

Romplan første skoledag: 

KlasseSted/Rom
1HO1214
1HO2213
1HO3202
1YSK201
1NA1B1
1NA2B2
1RM1300
1ST1200
1ST2204
1TP1BIOLOGI
1TP2FYSIKK
1TP3301
2AKVB4
2ARB21
2FFKJEMI
2HOA210
2HOB208
2KJPB20
2RMTOPPEN
2ST1203
3PB207
3ST1205
3ST2206
3AR302
2YSKi bedrift
SPRÅKKLASSEN100
AOABASE
AOBBASE

 

Følg gjerne med på skolens facebookside eller intagram der vi legger ut nyheter fram mot skolestart: https://www.facebook.com/Hustadvikavgs

Vi gleder oss til et nytt og spennende skoleår. Velkommen til oss!  

Arne Tjelle  

rektor  

Elever ved videregående skoler som har en skoleveg på mer enn 6 km, har rett til gratis skoleskyss.

Dere må selv søke om dette før skolestart ved å bestille skoleskyss i skyssportalen. Linken til innlogging finner du her Bestilling skoleskyss . Du trenger Min ID til innlogging. 

Har du ikke gyldig reisebevis/skoleskysskort første skoledag kommer du alikevel med bussen den dagen. Hjem fra skolen skal alle vise fram skoleskysskort eller midlertidig skolereisebevis.

Det er mulig å søke så snart så snart du har takket JA til skoleplass i VIGO.  Lurer du på om du har rett til skolereisekort? Sjekk på nettsiden  Samferdselsavdeling skoleskyss 

Har du skoleskysskort fra ungdomsskolen eller tidligere år på vgs? Om eleven allerede har skoleskysskort fra før: Behold dette kortet, søk skoleskyss for nytt skoleår via linken og bruk dette kortet. Ta godt vare på skoleskysskortet, dette skal brukes ALLE årene eleven har rett til gratis skoleskyss, både i grunnskole og i videregåande skole.

Har du IKKE skoleskysskort fra ungdomsskolen eller tidligere år på vgs? Du må først søke om skoleskyss selv via linken. Elever som er innvilget skoleskyss for første gang, vil få utlevert skoleskysskortet på skolen.

Ved feil på kortet, eller ved tap av kortet, ta kontakt med skole. 
Ta kontakt med skolen (71283700) ved spørsmål. 

 

Når du har takket JA til skoleplass i VIGO, mottar du en sms med informasjon om pålogging på skolestart-siden. (Skolestart) . Her velger du hvilken pc-ordning du vil benytte deg av. Du må også registrere foresatteinformasjon her. Dette er spesielt viktig informasjon til skolen. Dersom du ikke klarer å logge deg inn, finner du hjelp her Brukerstøtte

NB! 

  • Chrombook (Android) kan ikke brukes som et alternativ til PC eller Mac.
  • Mac kan ikke brukes på TIF eller YSK

Alle elever med ungdomsrett har krav på utstyrsstipend Dere må selv søke om stipend i Lånekassen. 

Etter at inntaket er ferdig 3. august, tar skolen over arbeidet med å tildele eventuelle restplasser. Dette foregår etter følgende regler: 

  1. Først tildeles ledige plasser til elever som står på fylkeskommunens venteliste. 
  2. Deretter, når alle på fylkeskommunens venteliste har fått tilbud, tildeles plasser etter skolens lokale venteliste. 

Dette er en liste over søkere som har tatt kontakt med skolen etter at de har fått melding om at de ikke har fått plass hos oss, og som har bedt om å få stå på lokal venteliste. Dersom du ønsker å stå på lokal venteliste, bør du ringe skolen så snart som mulig etter 10. juli. Vi gir tilbud fra den lokale ventelisten til søkere i den rekkefølgen de har tatt kontakt med oss.  

Vi planlegger for en normal skolehverdag der dere følger grønt nivå i trafikklysmodellen. Det betyr at:

 

  1. Ingen syke skal møte på skolen 

     2. God hygiene og forsterket renhold 

     3. Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsing og klemming)

    4. Vanlig organisering av klasser og skolehverdag

Ordningen med skoleskap er slik at du må registrere skapet du ønsker hos bibliotekaren ved starten av skoleåret. Dere ordner skap sammen med læreren og klassen den første uka. Etter du har gjort dette, er det viktig at du gjør to ting: 

- at du har en hengelås på skapet 

- at du henger en lapp med navn og skoleår du går her (kun bokplast er godkjent teip, du får dette gratis hos bibliotekaren) 

  

Når det nærmer seg sommerferie, skal du:

- Tømme skapet og vaske det ved behov. Dette er for å fjerne brussøl og brødsmuler etc.

- Fjerne alle lapper inni og utenfor.

- Reservere skapet for neste år? Hvis du vet du skal ha samme klasserom kan du reservere det samme skapet eller bytte. Dette må meldes til bibliotekaren.

Skap som ikke har blitt fornyet eller registrert for et nytt skoleår, vil bli rensket og gjort klart for nye elever. 

Skolebøker vil bli utlevert fra og med første skoledag så vi ber om at elevene tar med seg skolesekk (eller ordner seg skap) slik at de kan motta og oppbevare bøkene trygt (hjemme eller i skap, IKKE I KLASSEROM). Alle skolebøker skal det skrives navn i og vi oppfordrer til å sette bind på bøkene da vi merker at dere noen ganger blander bøker med klassekamerater, og det skaper unødvendig forvirring ved innlevering senere. Alle elever har rett på et sett med lærebøker gratis forutsatt at de leveres ved skoleslutt uten skader (se utlånsreglementet). Etter siste skoledag sendes det direkte regning til dere som ikke har levert inn de lånte skolebøkene. Det er for sent å levere i sommerferien eller i begynnelsen av det neste skoleåret fordi vi må bestille nye bøker for neste skoleår allerede første uka av sommerferien. 

Vi ønsker en bred kommunikasjon med både elever og foresatte hjemme og ønsker at alle elever gir samtykke til at skolen kan gi og få informasjon til/fra foresatte, også etter at du har fylt 18 år. Vennligst fyll ut skjema ved skolestart. 

Vi vil ha et møte for hybelstudentene den første skoleuken. Slike møter vil bli holdt utover året for å skape samhold og tilhørighet for elever som bor langt borte fra foreldre.  Kontoret er behjelpelig med anskaffelse av hybler om nødvendig. 

 

- Hvis en elev har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, vil han eller hun som hovedregel ikke ha rett til å få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget, og læreren kan heller ikke sette slike karakterer. 

- Eleven må legge fram relevant dokumentasjon for å få fravær unntatt fra fraværsgrensen. 

- Hvis eleven har mellom 10 og 15 prosent udokumentert fravær og fraværsårsaken gjør det klart urimelig at eleven ikke skal kunne få karakter, kan rektor bestemme at han eller hun likevel får karakter. 

- Fraværsgrensen gjelder timefravær i enkeltfag, ikke elevenes totale fravær. 

- Eleven skal få et varsel om han eller hun står i fare for å ikke få karakter på grunn av fravær. 

Se ofte stilte spørsmål og svar her: 

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Vitnemal/fravarsgrense---udir-3-2016/fravarsgrensen-i-korte-trekk/ 

Skolen er med i  "VIP Makkerskap". Dette er et tiltak for elevene på VG1. Målet er å styrke skolemiljøet ved å skape et inkluderende klasserom der ingen elever skal oppleve at de faller utenfor. Les mer om VIP makkerskap her. 

Vi gleder oss til et nytt og spennende skoleår. Velkommen til oss! 

  

Arne Tjelle 

rektor 

Kontakt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.